ЁШЛАР ТАШРИФ ЖОЙЛАРИНИНГ САЁҲАТ КЛАСТЕРБОПЛИК ДАРАЖАСИНИ KPI ТИЗИМИ БЎЙИЧА БАҲОЛАШ

Authors

  • Шоҳрў Бахтиёр Навруз-зода

Keywords:

cluster, travel clusterness, clusterness indicator, KPI, attractive destination, youth visit place, cluster travel destination

Abstract

The article describes the step-by-step process of evaluating the level of travel clustering of youth visiting places in the territory of our republic according to important clustering indicators, that is, the KPI system. In the last step of the evaluation, benchmark clustering indicators (KPIs) were selected, which motivated the development of the ideal travel clustering level of the youth destination. Finally, in the last step of the evaluation, benchmark clustering indicators for the development of the ideal travel clustering level of the youth destination were determined. As a result of this research, it is recommended to create a youth cluster based on "cluster travel destinations" by combining youth-oriented attractions in Bukhara region.

References

Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2022 йил январдаги “2022- 2026 йилларга мўлжалланган янги ўзбекистоннинг тараққиёт стратегияси тўғрисида” ги пф-60-сонли фармони, https://fergana.uz/uploads/01/-60_28.01.2022.pdf

Асланова Д.Х. Модели формирования туристского кластера за рубежом // Сервис, 2013. - №1. С.4-9.

БабкинаА.В. Кластерная экономика и промышленная политика: теория и инструментарий (2015) / под ред. д-ра экон. наук, проф. – СПб. : Изд-во Политехн. ун-та. – 588 с.

Вишнякова М. В. Мифы и правда о KPI / Худож. A. Васильева. — М.: Летопись, 2017. — 274 с.

Ибрагимов Н.С., Мамлакат доирасида туризмнинг уч маконли тизимли таҳлили. “Иқтисодиёт ва инновацион технологиялар” илмий электрон журнали. № 6, ноябрь-декабрь, 2017 йил. 1-10 бб.

Лапыгин Ю. Н., Тулинова Д. В. Условия формирования кластера // Вестник ГУУ. 2020. №7. С:114-119

Морозов М.А., Львова Т.В. Кластерный подход в моделировании туристских дестинаций (на примере Красной Поляны). Вестник Российского государственного торгово-экономического университета. Научный журнал. № 9 (57).Москва. 2011. С:93-105.

Система KPI (Key Performance Indicator): разработка и применение показателей бизнес-процесса. Показатели эффективности. https:// www. businessstudio.ru/ articles/ article/sistema_ kpi_key_ performance _indicator _razrabotka_i/.

Туристик ҳудуд рақобатбардошлиги //монография Наврўз-Зода Б.Н умумий таҳрири остида. – Бухоро, 2017. 150 б.

Александрова А.Ю.Туристские кластеры: содержание, границы, механизм функционирования.Современные проблемы сервиса и туриа.№1, 2007.С.51-61.

Кропинова Е.Г., Митрофанова А.В. Регионально-географический подход к понятию «туристско-рекреационный кластер» // Вестн. Рос. Гос. ун-та им. И. Канта. — Калининград, 2009. — № 1. — С. 70–75.

Коль О.Д. Концептуальные основы формирования кластера туристских предпринимательских структур по въездному туризму в крупном городе // Проблемы соврем. экономики. — 2010. — № 1. — С. 379–383.

Навруз-зода З.Б. Муқаддас жойларнинг зиёрат кластербоплик даражасини аниқлаш методологияси ва мезонлари // “Иқтисодиёт ва инновацион технологиялар” илмий электрон журнали. –Т., 2020. - № 1, 236-244-б.

Навруз-зода Б.Н. “KPI” воситасида инсоннинг иқтисодий комилликка эришганлик даражасини баҳолаш механизми. Иқтисодиёт ва туризм халқаро журнали, 2022, 2-сон. 18-27 бб.

Porter, M. E. Clusters and the new economics of competition. Harvard Business Review, 76(6), 1998.Р: 77-90.

Downloads

Published

2023-09-30